مداركي جديد در تاييد وجود زندان‌های مخفي آمريكا
ارسالي جواد نصريان ارسالي جواد نصريان

 رييس جمهور آمريكا چه توضيحى پيرامون وجود بازداشتگاه‌هاى مخفى آمريكايى خواهد داد؟ 

 

 

 پس از سازمان ”ديده بان حقوق بشر“ اينك سازمان ‌”عفو بين‌الملل“ نيز به جمع اتهام‌زنندگان به آمريكا در خصوص نقض حقوق بشر پيوسته است. به گفته‌ى اين سازمان مداركى در دست است كه از وجود بازداشتگاه‌هاى مخفى آمريكا در خارج از اين كشور حكايت مى‌كنند.

 

سازمان عفو بين‌الملل با استناد به اظهارات سه اسير يمنى‌تبار تحت اسارت يمن، كه مدعى‌اند پيشتر در بازداشتگاه‌هاى مخفى آمريكا اسير بودند، مأموران سازمان سياى آمريكا را به اسارت طولانى‌ مدت غيرقانونى اسرا متهم كرده است.

 

مدتى است كه از وجود بازداشتگاه‌هاى پنهانى آمريكا در خارج از اين كشور سخن مى‌رود. نمايندگان سازمان عفو بين‌الملل به تازگى توانسته‌اند با ديدار با يكى از اسراى سابق زندان گوانتانامو كه از ماه مه در زندان يمن بسر مى‌برد، به اطلاعات جديدى در اين مورد دست يابند. اين نمايندگان همچنين توانسته‌اند با دو اسير ديگر كه سرنوشتى مشابه‌ داشتند نيز سخن بگويند. فرديناند موگنتالر يكى از نمايندگان سازمان عفو بين‌الملل در مورد تجربه‌اش در ديدار با اين اسرا مى‌گويد: ”در يمن توانستيم با سه تن از اسرايى كه مدعى‌‌اند مدتى در اسارت زندان‌هاى مخفى آمريكا بسر برده‌اند، ملاقات و گفتگو كنيم. با اينكه اين سه نفر هيچگونه ارتباطى با هم ندارند، اما اظهاراتشان در مورد اين بازداشتگاه‌ها بسيار شبيه يكديگر است. دو تن از اين افراد در اندونزى  بازداشت شدند و يكى ديگر در تانزانيا به دام مأموران افتاد. پس از آن آنان را به به مقامات آمريكايى و احتمالا به مأموران سازمان سيا تحويل دادند. اسرا در بازداشتگاه‌هاى مخفى آمريكا  در انزواى كامل‌ بسر مى‌بردند و به غير از بازجويان خود حق نداشتند با فرد ديگرى سخن بگويند. محافظان سلول‌هاى آنان ماسك بر چهره داشتند و تنها با استفاده از ايما و اشاره با آنان سخن مى‌گفتند. سلول‌هاى آنان فاقد نور خورشيد بود و در تمامى ۲۴ ساعت شبانه روز با نور مصنوعى روشن مى‌شد “.

 

موگنتالر مى‌گويد، اظهارات اسرا نشانگر آن است كه آمريكاييان آنان را در خارج از آمريكا نگهدارى مى‌‌كردند. وى مى‌‌افزايد، اين اسرا را در خيابان و به بهانه وجود اشكالى در ويزا و يا اقامتشان دستگير و بعد بدون آنكه به خانواده‌هاى آنان اطلاع بدهند و يا اينكه به اسرا بگويند، اتهامشان چيست به مكان نامعلومى منتقل كردند. موگنتالر مى‌گويد: خانواده‌هاى اين سه تن در تمام مدت از سرنوشتشان اطلاعى نداشتند و فكر مى‌كردند كه آنان ناپديد شده‌اند. اينگونه ناپديد كردن افراد پايمال كردن فاحش حقوق بين‌الملل است.

 

به گفته‌ى موگنتالر اسرا پس از مدتى به مقامات يمن تحويل داده شدند. او مى‌افزايد: ”مقامات يمن مى‌گويند، آمريكا اسرا را به ما تحويل داد و ما هم آنان را در زندان نگاه مى‌داريم. ما خودمان مدركى عليه آنان در دست نداريم و منتظريم كه مدارك احتمالى از آمريكا بدست ما برسد “.

 

موگنتالر با تكيه بر اظهارات اين سه اسير مى‌گويد، احتمال دارد كه بازداشتگاه‌هاى مخفى آمريكا در كشورهاى اروپاى شرقى و يا خاور ميانه واقع باشند. وى تصريح مى‌كند كه سازمان عفو بين‌الملل مى‌خواهد بداند كه اين كشورها كدامند. وى با تاكيد بر اينكه سرانجام زمان، اين مسائل ناروشن را معلوم مى‌كند مى‌گويد: ”من به آينده خوشبينم. گذر زمان بالاخره خيلى از پرسش‌ها را پاسخ مى‌دهد. امروز شاهد آن هستيم كه ارتش آمريكا رهنمودهاى جديدى مى‌دهد و مى‌گويد، با اسرا بايد رفتارى انسانى داشت. حتى در خود آمريكا هم اعتراض به اينگونه سوء رفتارها رساتر شده است. اميدوارم آمريكا و همه‌ى كشورهايى كه با انسان‌ها اينگونه رفتار مى‌كنند، همواره متحدان كمترى در جهان بيابند“ .

 

 


November 13th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی